Gymnasielærerdag
Naturens opbygning på nano- og mikroskala
Hvor ved vi fra, hvordan naturen er bygget op? Udvikling af bedre
teknikker, metoder og redskaber gør at vi hele tiden bliver klogere
på, hvordan naturens byggesten er sat sammen. I workshoppen vil vi ved hjælp af røntgen, konfokal
mikroskopi og Atomic Force Microscope (AFM) se på, hvordan især
biologiske systemer som for eksempel enkelte celler/vesikler er
opbygget og vekselvirker. Alt med et tværfagligt fokus og med øje for
Naturvidenskabeligt Grundforløb i Gymnasiet. Forløb: Start -
introduktion og oplæg om nanoscience og røntgen, herunder introduktion
til brug af AFM og konfokal mikroskopi - om metoder, måling,
registrering og behandling af data. Med 'hands on' aktiviteter på
Nano-Science Centeret samt behandling af resultater. Slut - opsamling,
refleksion og perspektivering med et didaktisk sigte.
Vært: Det Naturvidenskabelige Fakultet
Sted: H.C. Ørsted Instituttet, Universitetsparken 5, lokale C113
Workshopansvarlig: Per Hedegård
Øvrige medvirkende: Robert Feidenhans'l og Kim
Lefmann (Nano-Science Center/Niels Bohr Institutet), Keld West
(Nano-Science Center/ Kemisk Institut) og Stig Steenstrup (Niels Bohr
Institutet)
Ledsager fra Biocenter: Rikke Bøyesen
Antal deltagere: 12-30
Målgruppe: Lærere i fysik, biologi, naturgeografi og kemi.
De naturvidenskabelige, farmaceutiske og biovidenskabelige fakulteter på Københavns Universitet inviterer lærere på stx, htx og hf til en faglig inspirationsdag med temaet "natur og sundhed" fredag den 8. januar 2010.
Gymnasielærerdagen giver rig lejlighed til at høre og opleve nyt om
natur-, sundheds- og biovidenskabelig forskning belyst fra forskellige
vinkler. Om formiddagen er der foredrag med førende forskere, og om
eftermiddagen har deltagerne mulighed for gennem workshop-aktiviteter
på de enkelte institutter at komme tættere på såvel fag som forskere.