1. marts 2013

Mirakelkul

Vil du have en T-shirt. Der kan gå på Facebook? En tv-skærm, der kan rulles sammen og tages med i parken? En cornflakesæske, der viser tegnefilm? Mikroskopiske computere og letvægtsskærme er på vej ind i de mest overraskende sammenhænge.

Men for at lave traditionelle elektroniske komponenter skal man ofte bruge både tungmetaller og sjældne jordarter, og den slags bestanddele kan både være kostbare at smide væk og skadelige hvis de ender i miljøet. Nu skal en forskergruppe på Kemisk Institut, Københavns Universitet, udvikle blæk, der kan bruges til at printe elektroniske kredsløb. Blæk der udelukkende består af kul.

Verdens fladeste stof

Forskergruppen Nanokemi undersøger grafen, der er en særlig form for kul. Grafen er blevet kaldt verdens fladeste stof. Uanset hvor lange og brede baner man laver det i, er kulstoffet kun et atom tykt. Alligevel er det uhyre stærkt og så er det fleksibelt, gennemsigtigt og elektrisk ledende. Det har gjort grafen til et af de mest undersøgte stoffer i de seneste år.

Kul på til verdens fattigste

Kasper Nørgaard, der er lektor på Nano-Science Center under Kemisk Institut, Københavns Universitet, fortæller, at grafenprojektet skal styrke udviklingen af fremtidens højteknologiske produkter.

”Vi skal først og fremmest undersøge de materialer vi opdager under vores forskning, for at se, om de vil egne sig til produkter, der ikke findes i dag”, siger han, men han forudser allerede anvendelsesmuligheder, der vil gøre livet lettere for millioner af mennesker i den tredje verden.

”Vi forventer at sådan noget som solceller kan blive meget billigere med grafenteknologi. I sidste ende kan det føre til, at man kan producere billige og transportable energikilder til f.eks. udviklingsområder”, fortæller Nørgaard.

Kulbaseret elektronik bliver til plantegødning

Ud over de teknologiske fordele ved grafen-elektronik, er der også en stor miljøgevinst. Fordi grafen udelukkende består af kul, kan et grafenapparat komposteres sammen med haveaffaldet, når det en dag går i stykker.

Grafenprojektet på Kemisk Instsitut er en del af et større nationalt program ”National Initiative for Advanced Graphene Coatings and Composites” under Højteknologifonden. Det samlede projekt er på 46 Mio.DKK og løber over fem år.