11. juni 2014

Nyskabende proteinanalyse modtager million dollar bevilling

Hvor som helst, hvor proteiner spiller en rolle, er der et presserende behov for at forstå proteindynamik, hvad enten det er i medicinudvikling, i diagnosemetoder eller i biokemisk grundforskning. Sammen med en international gruppe har lektor Tom Vosch, Nano-Science Center, Kemisk Institut udtænkt en idé til en ny metode til at studere proteiners dynamik på enkeltmolekyleniveau på en tidsskala, der er langt hurtigere end hidtil muligt.

Lektor Tom Vosch i sit laboratorium på Kemisk Institut, Københavns Universitet.

Vil spore enkeltmolekyler med selvlysende stoffer

Projektet “Real-time imaging of fast conformational dynamics of ion channel gating with plasmonic nano-antennas” kombinerer plasmonics med sporing af enkeltmolekyler med flouroscerende stoffer. De tre laboratorier involveret i projektet har fornylig modtaget en bevilling på en million US dollars fra the “The Human Frontier Science Program”.

Organisation støtter forskning på tværs af landegrænser

HFSP er et program, der financierer frontlinjeforskning inden for biovidenskab. Organisationen bag forsøger at håndtere det paradoks, at naturvidenskab er international, mens de fleste bevilgende myndigheder er nationalt eller endog regionalt funderet. Tom Vosch håber at kunne tiltrække både bachelor og kandidatstuderende, der har interesse i at udføre projekter eller specialer inden for det spændende område.