Studieretningsprojekt om Power-to-X og grøn brint på NanoScience

Har du lyst til at skrive en SRP ud over det sædvanlige, og elsker du naturvidenskab i enhver form? Så tilbyder vi 10 pladser til et pilot SRP-forløb på NanoScience, hvor du har muligheden for at skrive din SRP om et forsøg med elektrolyse af vand til brint.

Emnet Power-to-X dækker over en række teknologier, som går ud på at bruge overskuds-strøm til at drive kemiske reaktioner der producerer brændstoffer som H2 (brint), MeOH (metanol) eller HCOOH (myresyre). Disse brændstoffer ville kunne bruges i tilpassede køretøjer, containerskibe, fly og industrier og bidrage til at udfase fossile brændstoffer og undgå yderligere CO2-udledninger.

Du kommer til at lære de grundlæggende principper indenfor katalysekemi, elektrokemi og reaktionerne bag elektrolyse af vand til brint. Du kommer også til at lave et forsøg, hvor du, sammen med dine medstuderende, måler på aktiviteten af forskellige katalysatorer til spaltning af vand til brint. Målet er at opnå den højeste reaktionshastighed ved det laveste overpotentiale, så der spildes så lidt strøm som muligt.

Databehandlingen vil bygge på målingerne fra forsøget, og vi vil arbejde med at plotte data og analysere og forstå de målinger vi har lavet. Dette vil hovedsageligt foregå i Excel, og det er tilfredsstillende, at du blot har en smule erfaring i Excel. Vi kan hjælpe med resten.

Sammen med de andre praktikanter vil du blive hjulpet sikkert igennem teori, databehandling og anvendelsesmuligheder samtidig med, at du får indblik i, hvordan det er at studere naturvidenskab på en videregående uddannelse.

Følgende fag kan inddrages i projektet: Kemi, Fysik. Potentielt andre, hvis du har en god idé! Vi tager gerne en snak om mulighederne, hvis du skriver en mail til vibe (vibe@chem.ku.dk).

Tidspunkt og lokation

Datoerne for SRP-forløbet (STX) vil være uge 6, d. 5. februar - 8. februar 2024.

Forløbet foregår på H.C. Ørsted Institutet. Adressen er Universitetsparken 5, 2100 København Ø.

Forudsætninger og ansøgning

Tilmelding til SRP-forløbet (STX) er åben.

Ansøgningsfrist: d. 26. januar.

Du får svar på, om du er optaget højest et par dage efter, at du har ansøgt. Hvis holdet er fyldt, vil vi informere dig om dette – Lige nu er der ledige pladser.

Når du er blevet optaget, forventer vi, at du har sat dig godt ind i emnet på forhånd. Der vil blive sendt relevant materiale ud, som vi også forventer du læser på forhånd.

Forløbet bliver muligvis tilbudt til HTX’ere som skriver SOP i efteråret 2024.

• Kan jeg deltage hvis jeg læser på HF?

Ja. Hvis du har et lignende forløb i samme periode som enten SRP- eller SOP-forløbet, kan du ansøge om en af pladserne.

• Kan I på KU hjælpe mig med problemformuleringen af min SRP/ SOP?

Nej, problemformulering er en sag mellem dig og din gymnasielærer.

• Vil der være laboratoriearbejde?

Ja, under SRP-forløbet om Power-to-X og grøn brint er der simpelt laboratoriearbejde, hvor vi laver elektrolyse af vand.

• Kan jeg få information om bacheloruddannelsen i nanoscience, mens jeg laver SRP/ SOP på Nano-Science Center, Københavns Universitet?

Ja! Forløbet er udarbejdet og gennemført sammen med nuværende Nanoscience studerende, der vil kunne fortælle dig om uddannelsen.

• Jeg har et spørgsmål, der ikke er besvaret i denne FAQ. Hvad gør jeg?

Send dit spørgsmål til Vibe (vibe@chem.ku.dk).